EMPRENDEDORA GALEGA
O emprendemento é escaso en Galicia. Segundo o último informe para Galicia do equipo Global Entrepreneurship Monitor, a nosa taxa de actividade emprendedora sitúase no 5,4% e está moi por debaixo da doutras economías da nosa contorna como España (6,8%), Italia (8,3%), Francia (10,8%), Reino Unido (11,8%), Irlanda (12,5%) ou Portugal (12,5%). E moi por debaixo de países con tradición emprendedora como Estados Unidos (14,7%), México (16,8%) ou Brasil (18,6%).
Este índice, que mide todas as iniciativas emprendedoras de menos de tres anos e medio de vida que existen nun país, nunca superou o 8%, valor que alcanzou en 2007, pouco antes do inicio da gran recesión.
Por iso, chama a atención ver como a taxa de actividade emprendedora en Galicia está por debaixo da doutros países veciños e xorde a pregunta:
Cal é o motivo? Terá algo que ver cos nosos valores ou coa nosa cultura?
Aínda que non existe unha definición estándar de cultura, nin sequera cales son as súas dimensións, existen grandes evidencias na investigación académica de como os diferentes contornos culturais afectan o comportamento do emprendemento e das empresas, algo que fai que intenten adaptar o seu comportamento, plans e estratexias ao diferentes contextos sociais e económicos.
Estas transformacións de comportamento son simplemente unha resposta natural á principal característica da propia cultura nacional, que se pode definir como unha entidade non estática composta por un conxunto de códigos, valores e crenzas que cambian constantemente ao longo dos anos:
No lado empresarial
Segundo Robert Grant, os cambios nos ámbitos nacionais son o principal motor para facilitar que fenómenos como a globalización transformen o mundo e homoxeinicen as diferentes culturas entre si, ofrecendo así ás empresas a posibilidade de tratar o mundo como un mercado único con produtos estándar distribuídos e comercializados en todo o mundo.
As modificacións de factores externos como a nova lexislación internacional, os cambios sociais e as tendencias económicas afectan ás culturas nacionais internas, transformando as empresas nacionais, os cidadáns e as actitudes institucionais.O paso dos mercados nacionais aos globais intensificou a rivalidade competitiva, e isto permite ás veces que as empresas poidan aproveitar, con maior ou menor éxito, as habilidades e produtos asociados ás diferentes competencias da empresa dun mercado a outro.
Na parte de emprendemento
As crises internacionais, sexan financeiras ou sanitarias, teñen un forte impacto. Así, a pandemia provocada polo Covid-19 tivo un forte impacto negativo tanto no emprendemento como no comportamento económico das pequenas e medianas empresas.
Aínda que durante estes anos de crise sanitaria algúns emprendedores e pequenas empresas puideron descubrir ou aproveitar algunhas oportunidades que antes non aproveitaran, o certo é que a nivel xeral primaron as dificultades empresariais. Pedauga et al., (2022) afirman no seu estudo que “o descenso das pemes debido á pandemia de COVID-19 supuxo o 43% do descenso total da actividade observado ata xullo de 2020”.
Para os emprendedores, o Covid-19 supuxo non só unha diminución das vendas ou atrasos nos pagos dos clientes, senón tamén outras dificultades organizativas como a necesidade de despedimentos en ocasións e a necesidade de reter persoal noutras.
A cultura nacional de cada país tivo un impacto considerable na forma en que reaccionaron os seus mercados e é a propia cultura dun país que, en tempos de crise, como a pandemia de COVID-19, pode axudar, ou dificultar, a atopar respostas eficaces e estas. os axustes, á súa vez, crean cambios culturais, de estilo de vida e sociais.